اگر به فکر تغییر رنگ کابینت فلزی خود هستید و می‌خواهید دکوراسیونی زیباتر و شیک‌تر در آشپزخانه داشته باشید؛ می‌توانید به‌راحتی رنگ کابینت‌ها را تغییر دهید و تنوع جدید و زیبایی در آشپزخانه ایجاد کنید.

برای رنگ کردن در مرحله اول، تمامی سطوح کابینت در صورت وجود تورفتگی و یا خش با ابزاری مناسب یکدست شود. سپس درب‌های کابینت را جدا کنید و به رنگ کردن بپردازید. در ادامه مراحل را به‌صورت کامل و نکاتی که باید جهت رنگ زدن رعایت کرد، ذکر می‌شود.

انواع رنگ کابینت فلزی

رنگ زرد: استفاده از این رنگ بیشتر برای رستوران‌ها و فست‌فودها است و رنگ خیلی مناسبی برای خانه نیست. البته سلیقه هر فردی با فرد دیگری متفاوت است و شاید کسی دوست داشته باشد برای کابینت آشپزخانه از این رنگ استفاده کند.

رنگ نقره‌ای: این رنگ جذاب و براق، مناسب همه کابینت‌های فلزی می‌باشد که می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب و زیبا برای کابینت آشپزخانه در نظر گرفته شود. رنگ نقره‌ای بسته به انتخاب و سلیقه فرد می‌باشد ولی در حالت کلی، از گزینه‌های پیشنهادی است.

رنگ آبی آسمانی: اگر می‌خواهید فضایی آرام و دلنشین در آشپزخانه خود ایجاد کنید، این رنگ یکی از بهترین و جذاب‌ترین رنگ‌ها در دسته رنگ‌های روشن است که با اجرای آن روی کابینت فلزی، می‌توانید چشم هر بیننده‌ای را به آن جلب کنید.

رنگ طلایی: این رنگ نیز به سلیقه افراد بستگی دارد. با کاشی و یا سنگ‌های سفید دیوار می‌تواند ترکیب جذاب و زیبایی را بسازد و فضای آشپزخانه را شیک و مدرن کند.

رنگ قرمز: این رنگ با ترکیب رنگ دیگری زیباتر به نظر می‌رسد و در حالت کلی خیلی گزینه مناسبی نیست.

رنگ کرم: رنگی با بیشتر سلیقه‌ها سازگار است همین رنگ کرم می‌باشد. رنگی ملایم و عامه‌پسند است. با افزودن کمی رنگ براق می‌تواند جلوه خاصی به کابینت ببخشد.

مراحل رنگ کردن کابینت فلزی

1-    بیرون آوردن وسایل کابینت و تمیز کردن سطوح آن. سپس اجازه دهید کاملاً خشک شود.

2-    با سمباده نرم سطوح زنگ‌زده و یا خراب شده را اصلاح کنید. این کار به نفوذ بهتر رنگ کمک می‌کند و کیفیت کار را بالا می‌برد.

3-    کشوها و درهای کابینت را باز و جدا کنید.

4-    کابینت‌ها را از محل آشپزخانه به یک فضای دیگر انتقال دهید. بهتر است در پارکینگ رنگ‌آمیزی شود تا گردوخاکی به سطوح نچسبد و محیط را کاملاً آماده کنید.

5-    پرایمر و اسپری رنگ را به‌خوبی تکان دهید.

6-    لایه اول را پرایمر بزنید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

7-    بعد از زدن پرایمر، برای رنگ‌آمیزی از اسپری مخصوص رنگ‌آمیزی فلزات استفاده کنید. اسپری را خیلی نزدیک به سطح نگیرید و با حرکت‌های رفت و برگشی کابینت را رنگ کنید. مراقب باشید خیلی لایه ضخیم نشود.

8-    سپس اجازه دهید تا به‌خوبی رنگ خشک شود. به نکات نوشته شده روی اسپری دقت کنید.

9-    بعد از خشک‌شدن، کابینت‌ها را به آشپزخانه برگردانید و کشو و درهای آن را در محل خود جایگذاری کنید.

 

چه نوع رنگی برای کابینت فلزی مناسب است؟

رنگ پلاستیک و یا لاتکس بر پایه آب است و از بهترین گزینه‌ها برای رنک کردن کابینت می‌باشد. برای کابینت‌ها بهترین گزینه است. به دلیل وجود میزان کمی از ترکیبات آلی فرار (VOC)، سریع خشک می‌شود. رنگ لاتکس دارای بافت است و روی سطح بافت‌دار به نظر می‌رسد.

رنگ پلاستیک به‌راحتی به سطوحی که قبلاً با رنگ روغن یا پلاستیک رنگ شده‌اند، می‌چسبد.

رنگ پلاستیک بین 2 تا 4 ساعت خشک می‌شود و این یکی از مزیت‌های مهم رنگ پلاستیک به شمار می‌آید. قابل شستشو می‌باشد و در برابر رطوبت و آب مقاوم است.

رنگ‌های روغنی نیز یکی از گزینه‌ها است ولی معایبی دارد. زمان زیادی برای خشک‌شدن هر لایه نیاز دارد و بین 15 تا 18 ساعت طول می‌کشد. به‌مرور زمان این رنگ‌ها زرد می‌شوند و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند. رنگ‌های روغنی، ترکیبات آلی فرار VOC را در سطوح بالاتری آزاد می‌کنند. این رنگ حتی بر روی سطوح چوب، صاف به نظر می‌رسد.

 

نکات مهم و ضروری هنگام رنگ‌آمیزی کابینت فلزی

1-    اگر کابینت فلزی دچار فرورفتگی‌های زیادی است و یا تابدار است، با رنگ این مشکلات حل نخواهد شد. فقط رنگ آن تغییر می‌کند. ولی اگر دارای خراشیدگی و یا لکه‌های کوچک است، می‌توان با بتونه ایرادات آن را از بین برد.

2-    در صورت تغییر ندادن رنگ و ثابت ماندن پایه اصلی، می‌توانید از پوشش‌های شفاف مثل، پلی‌استر و روغن جلا استفاده کنید.

3-    بعد از باز کردن درها و پیچ‌های آن، جای مشخصی قرار دهید و در صورت نیاز علامت‌گذاری کنید تا موقع بستن درها به مشکل برنخورید.

4-    ابزار مورد نیاز رنگ‌آمیزی را به‌درستی انتخاب کنید تا ظاهر کابینت نامناسب نشود.

5-    از رنگ‌های روشن برای آشپزخانه‌های کوچک و تاریک استفاده کنید تا فضا بیش از حد دلگیر نشود و روشن‌تر به نظر برسد.

6-    از رنگ ضد رطوبت بهره بگیرید تا باگذشت زمان کابینت پوسته پوسته و ورقه نشود.

7-    اگر رنگ سفید را برای رنگ کردن انتخاب می‌کنید؛ باید به تمیز بودن و شستن آن دقت کنید. اگر حوصله ندارید؛ از رنگ‌های چرک‌تاب استفاده کنید.

8-    هزینه‌های رنگ‌آمیزی را در نظر داشته باشید ولی در حالت کلی رنگ کردن نسبت به تعویض خیلی به‌صرفه‌تر می‌باشد.

9-    تعویض دستگیره‌ها و هماهنگی با رنگ کابینت می‌تواند جلای بیشتری به کابینت شما ببخشد.

10-    می‌توانید از چند رنگ متنوع برای رنگ کابینت خود انتخاب کنید. انتخاب رنگ و مدل به‌کاربردن آن به سلیقه شما بستگی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.